Adana kebab is natuurlijk het lekkerst op houtskool gegrild. Je kan ook kiezen voor de grill, ik gebruikte de oven op de hoogste grillstand. Die metalen bbq spiezen zijn erg handig voor het vormen van de adana.
500 gram rundergehakt gemixt met lam, liefst nog met een stukje staartvet erdoorheen.
3 teentjes knoflook
1 el pul biber
Handje peterselie
Zout naar smaak
Lavash brood
Pers de knoflook, snijd de peterselie en meng door het gehakt samen met het zout . Kneed het gehakt even door, niet te lang anders verliest het zijn structuur.Laat minstens een uur marineren. Een mooi moment om de sausjes klaar te maken.
75 gram roomboter
2 el olijfolie
3 el paprikapuree (milde variant)
2 tot 3 el water
Optioneel , chilivlokken en/of poeder
Optioneel, kwart tl kippenbouillon poeder
Smelt de boter in een steelpannetje en voeg daaraan olijfolie toe. Bak hierin de peperpuree aan op laag vuur voor een aantal minuten en roer goed door. Voeg dan water toe dit is enkel om de saus glad te krijgen en laat dan nog op zacht vuur samen een paar minuten door sudderen. Breng op smaak met eventueel chili en bouillonpoeder.
5 volle el griekse of turkse yoghurt
Zout
Meng de yoghurt los met een klein snufje zout.
Terug naar het gehakt.
In het geval van het gebruik van de oven verwarm deze op de hoogste stand en liefst de grillfunctie. Vorm het gehakt om de metalen spiezen in de lengte en druk goed samen. Je wilt dat ze blijven zitten tijdens het bakken. Bak ze bruin in ongeveer 10 minuten en tussendoor een keertje omdraaien. Let wel op met de hoogste stand, je wilt ze natuurlijk niet zwart hebben.
Smeer je lavash aan 1 kant in met je rode saus en draai dan om. Leg dan een spies adana er bovenop, trek het metaal eruit en rol ze in het blad. Snijd schuin in stukken. Besmeer de bovenkant met wat roomboter als je dit wilt en bak nog een paar minuten in de oven verder.
Serveer met de yoghurt saus op de bodem en tomatensaus bovenop.
Reactie plaatsen
Reacties